Wat is ‘private label’?

Wat is ‘private label’?

Wat is private label linksboven

In mijn vorige artikel van een paar dagen geleden over de juiste producten vinden kwam ik langs de vraag ‘wat is private label?’.

Ik zei je dat dit op dat moment niet nodig was om te weten.

Dat klopt, maar nadat jij inmiddels de juiste producten hebt gevonden via de tool (zie weer mijn vorige artikel), begint het eventuele private labelen wel dichterbij te komen.

Bovendien is het een vaak gebruikte term binnen e-commerce.

Als jij wilt weten wat een private label is en wilt weten wanneer je dit moet toepassen…

Lees dan snel verder.

Het concept ‘private label’

Private label is een concept, het gaat om bepaalde handelingen.

De eerste handeling is dat er producten of diensten worden geproduceerd door een bedrijf. In het geval van verkopen op Bol zijn het dus vooral producten.

Nadat de producten zijn geproduceerd door het ene bedrijf doet een ander bedrijf de rest.

Dit andere bedrijf biedt de producten aan onder een eigen merknaam.

Het ene bedrijf produceert dus de producten en het andere bedrijf verkoopt de producten onder een eigen merknaam.

Het proces van private labelen is dan voltooid.

Het belangrijkste is dat het product wel een echte merknaam krijgt dat officieel geregistreerd staat bij het BOIP.

Naast de merknaam ontwikkel je ook een eigen logo en design.

BOIP

Het BOIP staat voor het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom.

Dit is het officiële bureau waar je jouw merk als bedrijf zijnde kan registreren.

Om het proces van private labelen af te ronden dien je je dus hier te registreren.

Je registreert een merknaam, logo en een design.

Wat is private label registreer

Voordelen van een geregistreerd merk zijn dat concurrenten jou niet mogen imiteren en dat je naamsbekendheid kan groeien.

Als voorbeeld: als jij op Bol.com een olifanten knuffel verkoopt en deze wordt iedere dag drie keer verkocht, dan kan je zeggen dat het een goedlopend product is.

Het verkoopt zo goed, dus valt andere verkopers dat ook op en zij mogen deze olifanten knuffel ook gaan verkopen.

Maar als jij er voor kiest een merk te registreren voor deze knuffels dan mogen concurrenten niet meer letterlijk jouw product verkopen. Ze mogen namelijk niet ineens jouw merknaam gebruiken.

Klanten zullen jouw merknaam herkennen en herinneren dat het goede kwaliteit is.

Jouw private label is uniek en hierdoor zullen ze bij jou blijven kopen en niet bij de concurrenten die een merkloos olifantje verkopen.

Wat als ik nooit begin met private label?

Ik gaf net al een voorbeeld over het olifantje, concurrenten zullen merken als producten goed lopen.

Als jij dus nooit gaat private labelen kunnen mensen op Bol.com zelfs letterlijk onder jouw listings gaan zitten.

Je listing is gewoon hoe jouw product eruit ziet voor de klant. Denk aan de afbeeldingen, omschrijving en de prijs.

Als er dus concurrenten jouw producten willen ‘overnemen’, gaan ze met jou concurreren.

Gevolg hiervan is dat je prijzenoorlogen krijgt waardoor de prijs zal dalen totdat er niemand meer winst maakt.

De concurrent kan dus jouw prijs gaan beïnvloeden, en zelfs jouw beschrijving gaan aanpassen.

Dit kan natuurlijk negatief en positief uitpakken, maar je wilt altijd de controle behouden over je eigen producten.

Als jij dus nooit gaat private labelen wordt het heel lastig om een winstgevende business op te zetten.

De voordelen van private labelen

Wat zijn dan juist wel de redenen om te starten met een private label?

Ik zal je de voordelen geven.

Ten eerste voegt een private label waarde aan je product.

Klanten zien naam namelijk een merknaam en dit spreekt toch wat meer aan dan ‘merkloos’.

Ten tweede zorgt een private label ervoor dat je jouw eigen listing veilig stelt.

Zoals ik eerder vertelde kunnen er dankzij private label geen concurrenten meer voor een prijzenoorlog met jou zorgen. Jouw private label is simpelweg sterker.

Wat is private label voordelen

Ten derde helpt een goed uiterlijk van jouw private label, bijvoorbeeld een net logo, de retouren te verminderen.

Als een pakketje op het eerste gezicht aanspreekt zullen mensen het namelijk sneller als hoge kwaliteit beschouwen en dus jouw producten (terecht) vertrouwen.

Als vierde en laatste zullen mensen jouw merk gaan herkennen en verander je jouw klanten in fans.

Als je meerdere producten verkoopt onder hetzelfde private label zullen mensen opzoek gaan naar jouw producten en zullen al jouw verkoopaantallen van de private label omhoog gaan.

Je krijgt dus terugkerende bezoekers.

Wanneer begin ik met private labelen?

Als jij producten verkoopt, op bijvoorbeeld Bol.com zoals ik, dan is het zaak goed in de gaten te houden hoevaak ieder product verkocht wordt.

Private labelen is natuurlijk een aardige investering en daarom zal ik dit ook meenemen bij jouw keuze om te gaan private labelen.

Persoonlijk, dit is geen gedwongen advies maar gewoon mijn visie, vind ik dat het rendabel is om te gaan private labelen als je de kosten van jouw private label in minder dan twee maanden kan terug verdienen met een product.

Hoe sneller je het terug verdient, hoe beter natuurlijk, maar ik heb het dan wel over pure winst, niet over omzet.

Wanneer je dus moet beginnen hangt een beetje van het product af, hoe vaak het wordt verkocht, en wat de prijs is van het product.

Bij duurdere producten kan het sneller een goed idee zijn om te private labelen.

Verkoop jij bijvoorbeeld een fitnesspakket van €74.99 en je verkoopt er hier elke dag twee van dan kan het al heel snel een goede reden zijn om te private labelen.

Reken maar eens uit: €74.99 x 2 x 30,5 dagen = je maand omzet. Haal hier dus wel de kosten van af.

Maar ook goedkopere producten van bijvoorbeeld €20 kun je gaan private labelen, als het echt stormloopt is er geen reden om het niet te doen.

Wat jij nu weet

Je weet inmiddels wat een private label inhoudt.

De belangrijkste voordelen zijn jou duidelijk en daarom zie ik geen reden om er niet zo snel mogelijk mee te beginnen. 😉

Ook weet je wanneer het ongeveer rendabel is, je moet het alleen nog even berekenen. Tenzij het gewoon zo overduidelijk is.

Wie zou er nou niet gaan private labelen met 30 orders per dag?!

Ik hoor graag als je nog vragen hebt en hoe jouw proces verloopt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.