Mijn drie grootste fouten als verkoper op bol: zorg dat jij ze voorkomt

Mijn drie grootste fouten als verkoper op bol: zorg dat jij ze voorkomt

Drie grootste fouten als bol verkoper links

Vandaag zal ik de ‘walk of shame’ lopen, ik vertel je mijn drie grootste fouten als verkoper op bol. Het kan namelijk niet altijd goed gaan. Iedere ondernemer maakt fouten, soms zelfs hele dure. Ik heb ook fouten gemaakt en deze wil ik vandaag met jou delen.

Ik wil deze fouten met je delen om twee redenen.

Ten eerste hoop ik dat jij hierdoor inziet dat fouten maken menselijk is, en je uiteindelijk helpt om te groeien. Ik had namelijk ook al direct kunnen stoppen na de eerste fout, of überhaupt niet kunnen beginnen vanwege angst voor fouten. Door niks te doen kom je sowieso niet verder, dus durf fouten te maken.

Ten tweede hoop ik dat je daadwerkelijk van mijn fouten leert. Waarschijnlijk heb je er wat aan als je verkoopt op bol, maar misschien ook wel als je een andere ondernemer bent of wilt worden.

Goed, laten we maar naar de eerste grote fout gaan…

Fout 1: (te veel) seizoensgebonden producten kopen

Ja, soms houd ik wel van een beetje risico nemen. Dit kan natuurlijk maar op twee manieren uitpakken. Deze keer ging het helaas fout.

Ik kocht namelijk waterballonnen in.

En ja, in principe worden waterballonnen natuurlijk alleen in de zomer gekocht. Al heb ik er toch een aantal in november verkocht, vraag me niet hoe, haha.

Maar een van de tips die ook in mijn e-book De Perfecte Bol Verkoper staat is dan ook: verkoop geen seizoensgebonden producten!

Het is nou eenmaal zo dat het lastig is in te schatten hoeveel er worden verkocht.

Zo schatte ik dit dus ook totaal verkeerd in.

En als klap op de vuurpijl werden waterballonnen ook nog eens verboden op bol.com. Er is namelijk een spatplastic convenant opgesteld, op zich een goed iniatief, maar hier had ik helaas niet zo gauw rekening mee gehouden.

Drie keer raden wie hier nog met veel te veel waterballonnen zit opgescheept… laat maar weten als je er van de zomer een paar nodig hebt. 😉

Fout 2: niet goed communiceren

De tweede grote fout die ik maakte, net als velen concullega’s, is niet goed genoeg communiceren. Of simpelweg iets vergeten te vermelden.

Als je je producten verkoopt via Logistiek via Bol (LVB), dan is het noodzakelijk een bepaalde sticker, op ieder product te hebben geplakt. Als je een goede leverancier hebt doet deze dit graag en soms zelfs gratis.

Ik wilde een keer een bepaald product verkopen via LVB, maar vergat mijn leverancier te vragen om de producten te stickeren.

Als je dit nooit hebt meegemaakt denk je misschien: een paar stickers plakken valt best mee toch?

Maar ten eerste kost het veel meer tijd dan je denkt, en ten tweede is het ook nog eens duurder dan wanneer je het je leverancier laat doen. Bovenal is het gewoon hartstikke saai om te stickeren, vind ik persoonlijk dan, haha.

Nog meer tips om rekening mee te houden

Bij communicatie komt verder nog heel veel meer kijken. Je moet weten hoe je jouw leveranciers het beste kan benaderen. Welk taalgebruik, wanneer reageer je, en ook hoe snel reageer je.

Daarnaast is een fout die ik heb gemaakt het vergeten te vragen van een foto of meerdere foto’s van het product dat je bestelt.

Kijk, natuurlijk had ik wel foto’s. Je koopt niet helemaal blind iets in, maar vaak zijn dat ‘showfoto’s’, of eigenlijk foto’s waar het product er op zijn best op staat, of misschien wel gefotoshopt.

Maar vergeet dus niet ook real life foto’s te vragen. Vraag foto’s vanuit verschillende hoeken, en vergeet vooral niet de verpakking. Leveranciers hebben nogal de neiging een random verpakking te doen als je er niet naar vraagt. Vraag daar dus ook zeker duidelijke foto’s van.

Levertijd

Communiceer ook duidelijk over de levertijd!

Vergeet niet te vragen hoeveel dagen het exact gaat duren voordat de producten bij jou aan komen. Zijn werkdagen, of tellen alle dagen mee.

Onthoud dat vliegtuig, trein en boot allemaal heel verschillend kunnen zijn qua levertijd.

Fout 3: te laat nieuwe producten bestellen

De laatste van mijn drie grootste fouten als verkoper op bol is het te laat bestellen van een nieuwe lading producten.

Misschien denk je: dit is toch niet zo heel erg?

Maar als je er goed over nadenkt kost het je wel degelijk geld.

Doordat ik te laat had ingekocht raakte mijn voorraad namelijk uitverkocht.

En aangezien dit wel een evergreen product was miste ik dus een flink deel van mijn omzet, voor bijna een maand (!) lang.

Het duurde nog eens extra lang namelijk, door het trage verzenden vanwege de crisis.

Gelukkig was mijn leverancier wel zo aardig om me te compenseren bij de volgende levering, maar ik raad je dus aan om echt ruim op tijd te bestellen.

Wel is het zo dat des te langer je een product verkoopt, des te beter je kan inschatten wanneer je uitverkocht raakt. Maar toch, beter iets te vroeg inkopen dan te laat!

Mijn drie grootste fouten als bol verkoper

Om even samen te vatten, dit waren mijn drie grootste fouten als verkoper op bol:

  1. Seizoensgebonden producten kopen
  2. Niet goed genoeg communiceren
  3. Te laat een nieuwe lading producten inkopen

Sowieso wil je behoeden van deze fouten, maar mocht je nu denken: ‘ik wil meer leren en echt zelf beginnen met verkopen op bol’, dan heb ik iets voor je.

Ik heb namelijk een e-boek gemaakt met een volledig stappenplan om te beginnen. Als je deze aanschaft kan je vandaag nog jouw eerste stappen maken.

Heel veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *