
Adverteren op bol.com, wist jij al dat dit kan?
Toen ik ruim 2,5 jaar geleden begon met verkopen op bol was dit nog niet mogelijk, maar tegenwoordig valt het adverteren niet meer weg te denken uit het bol-landschap.
Inmiddels heb ik er ook een tijd mee geëxperimenteerd.
En wist je dat je door Top Partner van bol te worden zelfs een gratis €50 tegoed krijgt om te investeren in adverteren? Super handig voor extra sales!
Ben jij benieuwd wat de mogelijkheden zijn van adverteren op bol als partner?
Lees dan snel verder.
Beginnen met adverteren op bol
Allereerst ga je naar je verkoopaccount op bol. Heb je die nog niet? Maak je verkoopaccount dan eerst aan.
In je verkoopaccount ga je naar het kopje ‘adverteren’.
Hier zie je jouw adverteer-limiet. Dit is het bedrag dat jij wilt besteden, je kan het zelf omhoog of omlaag bijstellen. Daarnaast zie je staan beheer ‘Sponsored Products’.
De Sponsored Products zijn dus de producten die jij wilt gaan adverteren.
Klik daar op en je komt echt in de omgeving van bol om te adverteren. Het echte werk kan gaan beginnen.
Het opbouwen van je eerste advertentie campagne op bol
Je komt terecht in een dashboard. Hier is voor jou als starter natuurlijk nog niets te zien. Maar zodra jouw eerste advertenties lopen zie je hier de statistieken zodat je jouw advertenties bij kan sturen.
Onder het dashboard kan je naar campagnes gaan, en jouw eerste campagne starten.
Een campagne is gewoon de advertentie die je gaat opstellen.
De naam van je campagne
Kies een duidelijke structuur in de naam van je campagne. Noem het product, met bij lange woorden het liefst een duidelijke afkorting. Daarnaast kan je de periode of reden van adverteren nog noemen. Stel je verkoopt viltstiften in november: Vilt | Nov | …
Wat er op de puntjes komt ligt nog aan je keuzes in de volgende stappen. Je kan je campagne naam gelukkig nog aanpassen.
Datum en budget
Kies de begindatum van jouw advertentie. Dit kan direct, of op iedere andere datum in de toekomst. Kies ook een einddatum. Je wilt voorkomen dat je vergeet dat je advertentie loopt, en vervolgens maar geld blijft uitgeven terwijl het misschien niet eens nodig is.
Daarnaast wil je ook gaan analyseren. Dit kan nog wat ingewikkeld klinken als starter, maar gaandeweg leert men. Snap je het niet? Schakel dan mijn hulp in.
Naast de datum kies je een budget. Kijk waar jij je comfortabel bij voelt, en kijk ook zeker naar de opbrengsten van jouw product.
Wat je wilt voorkomen is dat je blijft adverteren zonder winst te maken.
Je kiest een dagelijks budget of een budget voor de gehele advertentieperiode.
Bodstrategie
Bij het adverteren op bol.com betaal je per klik op jouw advertentie.
Je kan ervoor kiezen om bol automatisch te laten bieden, of handmatig een maximum bod instellen.
Dit bod is het geld dat je per klik wilt betalen. In het begin zou ik ervoor kiezen om automatisch te bieden, dan weet je wat een beetje normaal is voor jouw product.
Het minimumbod is €0,20.
Als je handmatig gaat bieden kan je nog kiezen of je per product of per zoekwoord een ander bod wilt instellen.
Naast dat je je bod handmatig kan instellen, kan je je ACoS ook handmatig instellen.
ACoS betekent de totale advertentiekosten gedeeld door de gemiddelde verkoopprijs. Kost jouw product bijvoorbeeld €20 en je besteed €2 advertentiekosten aan een verkoop? Dan is de ACoS 20:2= 10%.
Je kan dus zelf kiezen welk percentage jij zou willen, al kan hier niet altijd aan worden voldaan door bol.
Landen en plaatsingen
Verkoop je alleen in Nederland? Vink dan alleen Nederland aan! Als je ook in België verkoopt kan je die ook aanzetten. Wat ook interessant is, is om ze beiden los aan te zetten zodat je kan zien of jouw product het beter in Nederland of België doet.
Door je advertentie op verschillende plaatsingen te tonen kan je ook lekker vergelijken wat het beste werkt. In totaal zijn er 3 plekken waar je kunt adverteren:
- Pagina’s met zoekresultaten
- Categoriepagina’s
- Productpagina’s
Je wordt getoond op de pagina met zoekresultaten: dit houdt in dat een klant iets zoekt, en jouw product komt daar geadverteerd tussen te staan.
Op bol kan je op categorieën zoeken, dit is wat er met adverteren op categoriepagina’s wordt bedoeld.
Als een klant al op een product heeft geklikt krijgt de klant allerlei aanbevelingen daarnaast. Jouw geadverteerde product kan daar ook naast komen te staan.
Het product
Als een van de laatste stappen kies je pas het product. Je kan voor een of voor meerdere producten kiezen.
Persoonlijk vind ik het fijn om aparte campagnes te hebben, zodat de verschillen beter zijn te analyseren.
De zoekwoordstrategie
De laatste stap is jouw zoekwoordstrategie. Ook dit kan je automatisch door bol laten invullen. Maar je kan er ook weer voor kiezen om dit zelf te doen.
Het voordeel van zelf kiezen is dat je niet onnodig wordt getoond bij irrelevante zoekopdrachten. Iemand die eigenlijk naar tandenborstels zoekt en vervolgens een step te koop ziet staan zal niet heel gauw meteen de step ook aankopen. Als diegene wel op de step (jouw product) klikt, kost dit jouw wel advertentiegeld.
Wanneer is het verstandig om te adverteren op bol.com
Het belangrijkste moment om te adverteren is als jij met een nieuw product op de markt komt.
Het kan zijn dat je dan nog even geen winst haalt, dat is in dit geval niet erg. Want door voor een aantal verkopen via advertenties stimuleer jij jouw product. Het komt zo hoger in de zoekresultaten waardoor je na een tijdje geen advertenties meer nodig hebt. Je klanten weten het product dan makkelijker te vinden.
Verder kan het altijd handig zijn om te adverteren zolang je een hoog winstpercentage hebt. Adverteer je met lager geprijsde producten? Wees dan heel voorzichtig en houd rekening met de btw die je onder andere nog moet afdragen.

Is adverteren op bol.com iets voor jou?
Ga na wat jij precies overhoudt aan je product, doe dit secuur. Zo weet je of het zin heeft om te adverteren.
Wil je ermee beginnen, ga dan vooral experimenteren met zoekwoorden, plaatsingen en budget.
Heb je hulp nodig? Laat het me weten.